Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2010

Ευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο


Σήμερα η μετακίνηση με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι Δωρεάν, οπότε μια και η μέρα το καλεί αφήστε το αυτοκίνητο στο σπίτι και πάρτε τα ΜΜΜ ή κάνετε την ζωή σας ποδήλατο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων στην χώρα μας, από το 1990 έως σήμερα, αυξήθηκαν κατά 105 %.
Η αύξηση αυτή, είχε σαν συνέπεια την αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου, το μποτιλιάρισμα, την περαιτέρω μόλυνση της ήδη επιβαρυμένης ατμόσφαιρας μας σε ρύπους, όπως το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά και την αύξηση της ηχορύπανσης, καθώς το 80% του θορύβου σε μια πόλη προέρχεται από τα αυτοκίνητα

Τα τελευταία χρόνια, η μέση ταχύτητα των οχημάτων σε βασικούς οδικούς άξονες της πόλης σε ώρες αιχμής έχει μειωθεί, βάσει των επίσημων στοιχείων του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας του ΥΠΕΧΩΔΕ και του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων.
Συγκεκριμένα, η μέση ταχύτητα σε ώρες αιχμής, δεν ξεπερνάει τα 6 χλμ την ώρα στην Αλεξάνδρας, τα 8 χλμ στην Μεσογείων, στην Βασ. Σοφίας τα 13 χλμ, ενώ στην Κηφισίας στο ύψος του Ψυχικού είναι τα 15 χλμ και στο Μαρούσι τα 20 χλμ.
Το πρόβλημα είναι υπαρκτό ακόμα και στην Αττική Οδό, με αύξηση 10% του ημερήσιου φόρτου, κατά την προηγούμενη χρονιά. Με κάθε χιλιόμετρο που διανύουμε με το ΙΧ μας, προσθέτουμε στην ατμόσφαιρα 145 γρ διοξειδίου του άνθρακα, του πιο σημαντικού από τα αέρια του θερμοκηπίου, με αποτέλεσμα η χώρα μας, καθώς προειδοποιούν οι συγκοινωνιολόγοι, το 2010 θα έχει υπερβεί κατά 41% τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα που της αναλογούν με βάση το Πρωτόκολλο του Κιότο και θα κινδυνεύει με την επιβολή προστίμου.

Οι λύσεις είναι λίγες. Μια από αυτές και η πλέον αποτελεσματική, είναι να αφήσουμε τα κλειδιά του αυτοκινήτου στο σπίτι και να κινηθούμε με τα μαζικά μέσα μεταφοράς ή με εναλλακτικές λύσεις, όπως το ποδήλατο και τα πόδια μας.
Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Χωρίς Αυτοκίνητο, ας δούμε τα θετικά από την χρήση των ΜΜΜ, του ποδήλατου και του περπατήματος.
1) Το υψηλό κόστος της βενζίνης, τα έξοδα για το service, το πλύσιμο, τα διόδια, το παρκάρισμα, έχει ανεβάσει τα μεταφορικά έξοδα στα ύψη, ενώ χρησιμοποιώντας τα ΜΜΜ μειώνουμε σχεδόν το κόστος αυτό στο 1/10.
2) Το μποτιλιάρισμα στους δρόμους, ο εκνευρισμός μας από την κίνηση, τις συνθήκες ή τους άλλους οδηγούς και η αναζήτηση πάρκινγκ, «τρώνε» από τον χρόνο, την ηρεμία, και την ψυχική μας διάθεση. Χρησιμοποιώντας τα ΜΜΜ, μπορούμε να επωφεληθούμε και να διαβάσουμε την εφημερίδα μας, ένα βιβλίο, ή να ακούσουμε από το ΜΒ3 το αγαπημένο μας τραγούδι.
3) Κρύος κινητήρας σημαίνει πολύ παραπάνω κατανάλωση καύσιμου. Για μικρές αποστάσεις, καλύτερα περπατήστε. Το συνιστώμενο από τους ειδικούς, καθημερινό ημίωρο περπάτημα που μπορούμε να σπάσουμε σε δεκάλεπτα ή τέταρτα, -από το σπίτι στη στάση και από τη στάση στην δουλειά μας- αποτελεί μια σημαντική άσκηση για την υγεία και το σώμα μας και εντάσσεται πολύ εύκολα στο καθημερινό μας πρόγραμμα.
4) Το συμπαθές δίκυκλο, που μας κάνει την ζωή...ποδήλατο.
Δεν ρυπαίνει, είναι διακριτικό και αθόρυβο, έχει το χαμηλότερο κόστος αγοράς και συντήρησης, έχει μικρές απαιτήσεις σε χώρο παρκαρίσματος, είναι το πιο γρήγορο μέσα στην κίνηση της πόλης, λόγω του μικρού βάρους του μεταφέρεται πολύ εύκολα, σε σκάλες, πεζοδρόμια κλπ, και τέλος και πιο σημαντικό, είναι υγιεινό γιατί με έμμεσο τρόπο επιβάλλει την φυσική άσκηση.

Το ζητούμενο είναι να φροντίσει η Πολιτεία να εντάξει το ποδήλατο στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων, με την δημιουργία ποδηλατόδρομων και χώρων στάθμευσης τους, να επιτραπεί η είσοδος τους σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τέλος να ενημερώσει και να κινητοποιήσει φορείς και οργανισμούς για την προώθησή του. Η διεθνής εμπειρία είναι πολύ ενθαρρυντική, καθώς πολλές ασιατικές χώρες, όπως η Κίνα και το Βιετνάμ το έχουν ως πρώτο μέσο μετακίνησης και αρχίζει ήδη να γίνεται συνείδηση και σε πόλεις της Ευρώπης, όπως το Άμστερνταμ, την Κοπεγχάγη, την Βαρκελώνη, το Ανόβερο και άλλες. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών στην Ευρώπη υπάρχουν 300 εκατομμύρια ποδήλατα, δηλαδή αριθμός μεγαλύτερος από τον συνολικό αριθμό αυτοκινήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου